HomeMotocykle

Honda CRF250L. Jeżeli chcesz zacząć przygodę z ADV, to musisz przeczytać ten artykuł. 

Honda CRF250L. Jeżeli chcesz zacząć przygodę z ADV, to musisz przeczytać ten artykuł. 

Motocykle o pojemności 250 cm – Honda CRF250L czy to aby na pewno dobry pomysł?

Honda CRF250L to nie jest motocykl na szosę – bo za słaby ani w teren, bo trochę ciężki i tak dalej… Na stronach internetowych czy forach można natknąć się na takie opinie. Ale są też pochlebne informacje od użytkowników Hondy.  Przeczytamy: „Jest to motocykl uniwersalny, bez szaleństw będziesz mógł przemierzać ulice zakorkowanych miast, a jeżeli Ci się znudzi śmiganie między samochodami, wjedziesz w teren”. 

Honda CRF250 L

Honda CRF250L w jaki teren?

Moim zdaniem, Honda CRF250L bardzo dobrze sprawuje się na drogach szutrowych oraz w lekkim terenie. Mając na myśli lekki teren, mówię o błotnistych drogach, nieuczęszczanych ścieżkach itp. Na pewno nie jest to motocykl do crossowych skoków czy podjeżdżania pod pionowe góry żwirowni. 

Nie chcę się skupiać nad danymi technicznymi, bo – po pierwsze – nie powalają, a po drugie – nie to jest tak istotne, jeżeli chcesz użytkować ten motocykl zgodnie z jego przeznaczeniem.

Odczucia z jazdy

Jeżeli przesiądziesz się z mocniejszej szosowej maszyny to pomyślisz:  „CRF250L? To nie jedzie!”, ale wszystko się zmieni, gdy tylko zjedziesz z asfaltu. Na początek objedziesz wszystkie szutrowe trasy „wkoło komina”, a potem zaczniesz szukać bardziej ambitnego terenu. I tu, gwarantuję Ci, że się zdziwisz. Bo motocykl daje sobie radę nawet w bardziej wymagającym terenie. Waga 142 kg nie przyczyni się do wklejki przy napotkanym pierwszym błocie. Na pewno w danej sytuacji przydadzą się mocniejsze opony, gdyż te, jakie otrzymujecie od producenta, są bardziej dualowe. Po zmianie opon na te z bardziej agresywnym bieżnikiem zdolności terenowe małej CRFki zaczynają się nam podobać. Jednak banan z twarzy znika, kiedy wjedziemy w ten sam grząski teren i czujemy, że trzeba będzie redukować do pierwszego biegu. Motocykl już tak chętnie nie kręci kołem, jak było to przy standardowych oponach. Mówiąc „miękki teren”, mam na myśli  przeorane podmokłe pole. 

Moim zdaniem są to dość ekstremalne warunki dla tej maszyny, dlatego piszę o tym bardziej jak o ciekawostce. 

Jeżeli chcesz jeździć powerslidami, to musisz się bardzo postarać, trzeba utrzymywać bardzo wysokie obroty.

Wszelkie przełączniki i osprzęt są dobrej jakości, biegi wbija się precyzyjnie, a dźwignia sprzęgła pracuje bardzo lekko. Trochę zbyt miękko pracuje hamulec przedni, ale to tylko może takie moje odczucie.

Przejdźmy do odczuć z pracy zawieszenia.

Zawieszenie jest bardzo miękkie i komfortowe, lecz gdy zaczniesz szaleć, to może dobijać (to też zależy od wagi ridera). Jeżeli ważysz powyżej 80 kg, a twój wzrost to ponad 175 cm, polecam zmienić tylną sprężynę oraz podnieść kierownicę.  W innym przypadku, jadąc na stojąco, będziesz bardzo zgarbiony, a moto będzie bujało na dołach bardzo mocno. Testowaliśmy Hondę pod Markiem, motocyklistą o wadze 110 kg, jadącego po leśnych wyboistych drogach. W tym miejscu chciałbym go zacytować: „Na tych wybojach czasem zawieszenie coś tam dobijało, ale nie było tragedii” 😉

Ze względu na to, iż Honda CRF250L dostępna jest na rynku od 2013, z lekkimi liftingami w późniejszych latach, motocykl używany można nabyć już za 13-15 tys. zł (ceny ofert na dzień 01.02.2023 r.). Zatem, jeżeli zastanawiasz się, czy latanie po szutrach będzie Ci się podobało, to już za kilkanaście tysięcy złotych możesz się przekonać. 

Dane techniczne:

Silnik
Chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 4-zaworowy, DOHC
Pojemność skokowa 250 cm³
Stopień sprężania 10,7:1
Moc maksymalna 23,1 KM przy 8500 obr./min.
Moment obrotowy 22 Nm przy 7000 obr./min.
Układ paliwowy
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Średnica gardzieli przepustnicy 36 mm
Zbiornik paliwa 7,7 l
Zużycie paliwa wg WMTC** 3,1 l / 100 km
Instalacja elektryczna
Pojemność akumulatora 12V / 6Ah
Rozrusznik Elektryczny
Układ napędowy
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe

Rama
Typ Stalowa, podwójna, kołyskowa
Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2195 x 815 x 1195 mm
Rozstaw osi 1445 mm
Kąt nachylenia główki ramy 27,6°
Wyprzedzenie 113 mm
Promień skrętu 2,3 m
Wysokość siedzenia 875 mm
Prześwit 255 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) 144 kg (P: 68 kg, T: 76 kg)
Masa „suchego” pojazdu 138 kg
Dopuszczalna masa całkowita 303 kg
Zawieszenie
Przód 43 mm odwrócony widelec teleskopowy, skok 250 mm
Tył Wahacz aluminiowy, Pro-Link, pojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego, skok 240 mm
Hamulce
Przód 256 mm pojedynczy tarczowy typu wave, 2-tłoczkowy zacisk
Tył 220 mm pojedynczy tarczowy typu wave, 1-tłoczkowy zacisk
Opony
Przód 3-21 (51P)
Tył 120/80-18M/C (62P) **

Jeżeli doceniasz to, co robimy, to:

Postaw mi kawę na buycoffee.to