HomeMotocykle

Jakie zmiany w KTM 690 ENDURO R?

Jakie zmiany w KTM 690 ENDURO R?

Co nowego w KTM 690 enduro R?

Producenci prześcigają się z dokładaniem nowych gadżetów do swoich modeli motocykli. I tak jest również w przypadku motocykli KTM. Sposobem na ściągnięcie klienta może być, np. subtelna zmiana barwy motocykla lub – jak to ostatnio często bywa – nowy wyświetlacz TFT, czyli kolorowy ekran z licznikiem i wszelkimi niezbędnym informacjami, dzięki któremu jesteśmy w stanie ustawić lub zweryfikować, jakie ustawienia motocykla mamy w danym momencie. Wyżej wymienione elementy na pewno przykuwają wzrok.  Przecież tak właśnie jest: kiedy wsiadamy na motocykl i przekręcamy kluczyk, to najpierw  patrzymy na licznik! A kiedy parkujemy  motocykl i odchodzimy od niego, to  odwracamy głowę i spoglądamy na niego… Ja tak mam. 

KTM 690 enduro R – model 2023

KTM 690 enduro R, bo o nim mowa, w nowej odsłonie na rok 2023 otrzymał właśnie nowsze kolory i coż by innego, jak nie licznik TFT. 😉

Jeżeli chodzi o kolory plastików czy okleiny, to może nie mieć wielkiego znaczenia, ale w przypadku licznika to jest duża zmiana na plus, zwłaszcza kiedy mamy rozbudowaną elektronikę  lub po prostu porównamy go do licznika z wcześniejszych wersji 🙂

KTM 690 enduro R – model 2020

Czy są osoby, którym kontrolki z poprzednich modeli KTM 690 enduro R przypominają kontrolki ze starych ciągników rolniczych ;-)?

Dajmy spokój tym gadżetom, przecież najważniejsza w temacie jest jazda. Przeglądając stronę producenta, nie zauważyłem spektakularnych zmian dotyczących konstrukcji motocykla, ale jest taka informacja: „W odsłonie na sezon 2023 KTM 690 enduro R otrzymał kilka cennych aktualizacji”.

Ciężko doszukać się tego, o jakie aktualizacje chodzi. Ale jak już doczytałem, to chodzi raczej o wspomniane wcześniej nowe kolory, siedzisko oraz układ wydechowy. W przypadku kolorów są dwie wersje: dla motocykla enduro i  SMC-R. Kolory z supermociaka bardziej mi się podobają.

KTM 690 SMC-R – model 2023

Nowe siedzisko.

 Jeżeli chodzi o siedzisko, to poprzednie wersje siedzeń danego modelu nie rozpieszczały komfortem, osobiście nie podobała mi się ich konstrukcja. Dokładnie: długa prosta deska, dość wąska z obłymi bokami siedziska. Nie mogłem przyzwyczaić się do wyprofilowania siedziska, a właściwie do jego braku. Podczas hamowania musiałem dobrze zapierać się rękami o kierownicę, gdyż stale ciało przesuwało się do przodu. 

 Patrząc na zdjęcia nowego modelu, widać, że dalej to będzie proste, lekko wklęsłe siedzenie, ale najprawdopodobniej już bardziej komfortowe. 

Tłumik końcowy.

Przechodząc do tłumika, jeżeli słyszę, że tłumik ma spełniać kolejną normę EURO 5, to raczej nic dobrego nie wróży dla dźwięku, jaki będzie docierał do naszych uszu. 

Podsumowując…  Zmiany, jakie wprowadza producent, są – powiedziałbym – delikatne. Dla tych, którzy lubią różnego rodzaju wyświetlacze, nowy licznik może przypaść do gustu; dla innych – ceniących sobie doznania z jazdy – będzie to zbędny gadżet. 

Ostatecznie ujmując: jeżeli chcesz, to KTM enduro R może być twoim motocyklem dual sport lub ciekawą bazą do budowy lekkiej maszyny ADV. Ciekawa opcja, ale droga, bo jeżeli za bazę motocykla ADV mamy zapłacić 56 640 zł, to  ile może kosztować końcowy projekt?

DANE TECHNICZNE KTM 690 ENDURO R 2023
SILNIK

MOMENT OBROTOWY    73.5 Nm
SKRZYNIA BIEGÓW    6-biegowa
CHŁODZENIE    Chłodzenie cieczą
MOC W KW / KM    55 kW / 74 KM
ROZRUSZNIK    Rozrusznik elektryczny
SUW    80 mm
ŚREDNICA    105 mm
SPRZĘGŁO    Załączane hydraulicznie sprzęgło poślizgowe PASC (TM)
EMISJA CO2 99 g/km
POJEMNOŚĆ SKOKOWA    692.7 cm³
EMS    Hitachi Astemo EMS z RBW, zapłon dwuiskrowy
DESIGN    Silnik 1-cylindrowy, 4-suwowy
ZUŻYCIE PALIWA    4.3 l/100 km
SMAROWANIE    Układ smarowania z wymuszonym przepływem oleju z 2 pompami oleju


PODWOZIE

POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA (OK.)    13.5 l
ABS    Bosch 9.1 MP (wraz z Cornering-ABS i trybem offroad mode, odłączany)
ŚREDNICA PRZEDNIEJ TARCZY HAMULCOWEJ    300 mm
ŚREDNICA TYLNEJ TARCZY HAMULCOWEJ    240 mm
PRZEDNI HAMULEC    Pływająca tarcza hamulcowa Brembo z 2-tłokowym zaciskiem
TYLNY HAMULEC    Pływająca tarcza hamulcowa Brembo z 1-tłokowym zaciskiem
ŁAŃCUCH    520 Pierścień X
KONSTRUKCJA RAMY    Rama rurowa przestrzenna ze stali chromowo-molibdenowej, malowana proszkowo
PRZEDNIE ZAWIESZENIE    WP XPLOR-USD, Ø 48 mm
PRZEŚWIT    269 mm
TYLNE ZAWIESZENIE    WP XPLOR z mocowaniem Pro-Lever linkage
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA    929 mm
KĄT GŁÓWKI RAMY    62.3 °
SKOK ZAWIESZENIA (PRZÓD)    250 mm
SKOK ZAWIESZENIA (TYŁ)    250 mm

Jeżeli doceniasz to, co robimy, to:

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Komentarze

WORDPRESS: 0