Co nowego w KTM 690 enduro R?
Producenci prześcigają się z dokładaniem nowych gadżetów do swoich modeli motocykli. I tak jest również w przypadku motocykli KTM. Sposobem na ściągnięcie klienta może być, np. subtelna zmiana barwy motocykla lub – jak to ostatnio często bywa – nowy wyświetlacz TFT, czyli kolorowy ekran z licznikiem i wszelkimi niezbędnym informacjami, dzięki któremu jesteśmy w stanie ustawić lub zweryfikować, jakie ustawienia motocykla mamy w danym momencie. Wyżej wymienione elementy na pewno przykuwają wzrok. Przecież tak właśnie jest: kiedy wsiadamy na motocykl i przekręcamy kluczyk, to najpierw patrzymy na licznik! A kiedy parkujemy motocykl i odchodzimy od niego, to odwracamy głowę i spoglądamy na niego… Ja tak mam.
KTM 690 enduro R, bo o nim mowa, w nowej odsłonie na rok 2023 otrzymał właśnie nowsze kolory i coż by innego, jak nie licznik TFT. 😉
Jeżeli chodzi o kolory plastików czy okleiny, to może nie mieć wielkiego znaczenia, ale w przypadku licznika to jest duża zmiana na plus, zwłaszcza kiedy mamy rozbudowaną elektronikę lub po prostu porównamy go do licznika z wcześniejszych wersji 🙂
Czy są osoby, którym kontrolki z poprzednich modeli KTM 690 enduro R przypominają kontrolki ze starych ciągników rolniczych ;-)?
Dajmy spokój tym gadżetom, przecież najważniejsza w temacie jest jazda. Przeglądając stronę producenta, nie zauważyłem spektakularnych zmian dotyczących konstrukcji motocykla, ale jest taka informacja: „W odsłonie na sezon 2023 KTM 690 enduro R otrzymał kilka cennych aktualizacji”.
Ciężko doszukać się tego, o jakie aktualizacje chodzi. Ale jak już doczytałem, to chodzi raczej o wspomniane wcześniej nowe kolory, siedzisko oraz układ wydechowy. W przypadku kolorów są dwie wersje: dla motocykla enduro i SMC-R. Kolory z supermociaka bardziej mi się podobają.
Nowe siedzisko.
Jeżeli chodzi o siedzisko, to poprzednie wersje siedzeń danego modelu nie rozpieszczały komfortem, osobiście nie podobała mi się ich konstrukcja. Dokładnie: długa prosta deska, dość wąska z obłymi bokami siedziska. Nie mogłem przyzwyczaić się do wyprofilowania siedziska, a właściwie do jego braku. Podczas hamowania musiałem dobrze zapierać się rękami o kierownicę, gdyż stale ciało przesuwało się do przodu.
Patrząc na zdjęcia nowego modelu, widać, że dalej to będzie proste, lekko wklęsłe siedzenie, ale najprawdopodobniej już bardziej komfortowe.
Tłumik końcowy.
Przechodząc do tłumika, jeżeli słyszę, że tłumik ma spełniać kolejną normę EURO 5, to raczej nic dobrego nie wróży dla dźwięku, jaki będzie docierał do naszych uszu.
Podsumowując… Zmiany, jakie wprowadza producent, są – powiedziałbym – delikatne. Dla tych, którzy lubią różnego rodzaju wyświetlacze, nowy licznik może przypaść do gustu; dla innych – ceniących sobie doznania z jazdy – będzie to zbędny gadżet.
Ostatecznie ujmując: jeżeli chcesz, to KTM enduro R może być twoim motocyklem dual sport lub ciekawą bazą do budowy lekkiej maszyny ADV. Ciekawa opcja, ale droga, bo jeżeli za bazę motocykla ADV mamy zapłacić 56 640 zł, to ile może kosztować końcowy projekt?
DANE TECHNICZNE KTM 690 ENDURO R 2023
SILNIK
MOMENT OBROTOWY 73.5 Nm
SKRZYNIA BIEGÓW 6-biegowa
CHŁODZENIE Chłodzenie cieczą
MOC W KW / KM 55 kW / 74 KM
ROZRUSZNIK Rozrusznik elektryczny
SUW 80 mm
ŚREDNICA 105 mm
SPRZĘGŁO Załączane hydraulicznie sprzęgło poślizgowe PASC (TM)
EMISJA CO2 99 g/km
POJEMNOŚĆ SKOKOWA 692.7 cm³
EMS Hitachi Astemo EMS z RBW, zapłon dwuiskrowy
DESIGN Silnik 1-cylindrowy, 4-suwowy
ZUŻYCIE PALIWA 4.3 l/100 km
SMAROWANIE Układ smarowania z wymuszonym przepływem oleju z 2 pompami oleju
PODWOZIE
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA (OK.) 13.5 l
ABS Bosch 9.1 MP (wraz z Cornering-ABS i trybem offroad mode, odłączany)
ŚREDNICA PRZEDNIEJ TARCZY HAMULCOWEJ 300 mm
ŚREDNICA TYLNEJ TARCZY HAMULCOWEJ 240 mm
PRZEDNI HAMULEC Pływająca tarcza hamulcowa Brembo z 2-tłokowym zaciskiem
TYLNY HAMULEC Pływająca tarcza hamulcowa Brembo z 1-tłokowym zaciskiem
ŁAŃCUCH 520 Pierścień X
KONSTRUKCJA RAMY Rama rurowa przestrzenna ze stali chromowo-molibdenowej, malowana proszkowo
PRZEDNIE ZAWIESZENIE WP XPLOR-USD, Ø 48 mm
PRZEŚWIT 269 mm
TYLNE ZAWIESZENIE WP XPLOR z mocowaniem Pro-Lever linkage
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA 929 mm
KĄT GŁÓWKI RAMY 62.3 °
SKOK ZAWIESZENIA (PRZÓD) 250 mm
SKOK ZAWIESZENIA (TYŁ) 250 mm
Jeżeli doceniasz to, co robimy, to:
Komentarze